AxunArts

o muzyce od 2005 roku

Gold Song #370: „Heart Of Glass”

Utwór, który zmienił karierę grupy Blondie.

Embed from Getty Images

Przeczytałem właśnie, że w Biedronce, która w ostatnim czasie stała się dla Polaków najpopularniejszą księgarnią i sklepem muzycznym, w najbliższy czwartek ponownie pojawią się płyty winylowe. W przygotowanej ofercie znalazł się również trzeci album w dorobku zespołu Blondie – „Parallel Lines”. Jak pewnie wiecie, jestem fanem tej grupy, dlatego też czytając wspomnianą informację, niemal od razu ujrzałem tracklistę wymienionej płyty i pomyślałem sobie, że wydany w 1978 roku krążek zawiera przynajmniej pięć utworów, które w latach późniejszych pojawiały się na składankach z największymi przebojami tej amerykańskiej formacji.

Nie wierzycie? To popatrzcie.

Umieszczacie płytę w odtwarzaczu, wciskacie play i na dzień dobry pierwszy strzał: „Hanging On The Telephone”. Power-popowy numer z elementami stylistyki new wave będący tak naprawdę coverem piosenki, jaką w oryginalne nagrała grupa The Nerves i dwa lata wcześniej umieściła na epce, o której pewnie dzisiaj mało kto wie. Ba, w połowie lat siedemdziesiątych też mało kto o niej wiedział. Zespół Blondie był jednak na tyle sprytny, że poznany utwór zdołał zaadoptować do własnych potrzeb i zrobić z niego przebój (piąte miejsce na brytyjskiej liście).

Mijają dwie minuty i dwadzieścia sekund, czas na strzał numer dwa: „One Way Or Another”. Piosenka, dla której inspiracją stała się nieprzyjemna historia samej Debbie Harry. Wokalistka przez pewien czas była nękana przez byłego chłopaka, który próbował do niej dotrzeć – jak nie tą, to inną drogą. Muzyczny efekt? Kanada utwór pokochała (miejsce w pierwszej dziesiątce tamtejszego notowania), Stany Zjednoczone mocno polubiły (dwudziesta czwarta lokata na Billboard Hot 100).

Po dwóch mocniejszych numerach należało zmienić klimat, a piosenka „Picture This” nadawała się ku temu idealnie. Arion Berger, recenzent magazynu „Rolling Stone”, określił ją jako „najczulszy new wave’owy utwór o miłości wydany na winylu”. Rezultat jest taki, że numer pojawiał się do tej pory na praktycznie wszystkich płytach z przebojami zespołu.

Następnie tracklista wypełniona jest kilkoma utworami, które są wartościowymi elementami albumu, jednak nie znajdują się w żadnym muzycznym top10. Co innego dwa numery – „Sunday Girl” i „Heart Of Glass” – które pojawiają się pod koniec tracklisty i akcentują moc „Parallel Lines”. Drugi z wymienionych kawałków przysporzył zespołowi tyle samo radości, co nieszczęścia.

Blondie, jako przedstawiciel nowojorskiej alternatywnej sceny muzycznej, od początku stał w opozycji do mainstreamu. Postawmy sprawę jasno: jakikolwiek sukces komercyjny wiązał się z negacją ze strony środowiska, z którego się wywodzili. Do czegoś takiego doszło właśnie w przypadku piosenki „Heart Of Glass”, która dzięki nawiązaniu do muzyki disco (stylistyki niezbyt lubianej przez przedstawicieli punkrockowego podziemia) w 1979 roku szybko zyskała miano numerem jeden w ośmiu krajach (także w USA), automatycznie wprowadzając amerykański band do tzw. pierwszej ligi i zapewniając mu stałe miejsce w historii światowego rocka. (MAK)

*** *** *** ***

Bądź na bieżąco z publikacjami na blogu AxunArts. Zapisz się już dzisiaj do newslettera.

Reklamy

About Mateusz "Axun" Kołodziej

Nie pretenduję do miana muzycznej wyroczni. Słucham muzyki w ilościach (prawie) hurtowych, a później dzielę się swoimi spostrzeżeniami. Nie roszczę sobie prawa do niepodważalnego zdania, więc szanuję, jeśli masz inne. Pochodzę z Tarnowa, gdzie w jednym z liceów uczę języka polskiego. Ponadto interesuję się koszykówką i żużlem.

Information

This entry was posted on 2017-06-05 by in Posłuchaj and tagged , , , , , , , .
%d blogerów lubi to: