AxunArts

o muzyce od 2005 roku

Gold Song #365: „Dupa w garść”

Utwór motywacyjny.

Okładka płyty „O dwóch takich co kradli bity”

To wpis inny niż zazwyczaj w ramach cyklu Gold Song. Dzisiaj nie będzie piosenki powiązanej z datą urodzin lub śmierci danego wykonawcy. Nie będzie również singla promującego płytę, której data premiery miała miejsce 1 maja ileś tam lat temu. Nie będzie także niczego, co wiązałoby się z historią muzyki, wydarzeniem lub sytuacją istotną dla kształtu światowego brzmienia. Ten wpis dedykowany jest tegorocznym maturzystom. Być może nikt z przystępujących w najbliższych dniach nie potrzebuje tzw. piosenki motywacyjnej, być może każdy z nich już ma swoje utwory dopingujące i to, co za chwilę napiszę, nie przyda się na nic. Jeśli jednak ktoś takowego numeru poszukujecie – mam pewną propozycję.

„Dupa w garść” towarzyszyła mi podczas mojej matury (płyta „O dwóch takich co kradli bity”, z której pochodzi wspomniany kawałek, ukazała się kwietniu 2006 roku) oraz egzaminów, jakie zdawałem będąc już studentem. Jestem człowiekiem, który nie wierzy w tego typu przesądy, ale w tym przypadku zrobiłem wyjątek. Powód? Na pierwszym roku studiów udałem się na jeden egzamin bez wcześniejszego posłuchania „Dupy…” i go nie zdałem. Od tego czasu zawsze na moment przed wyjściem z domu włączałem ten numer, słuchałem jeden raz (tyle wystarczyło) i byłem gotowy. Dziwne? Pewnie i dziwne, ale tak właśnie było.

Właśnie – było. Utwór Rasa, PeeRZeta i Jotesa, który pojawia się tutaj gościnnie, stracił na aktualności; rzeczy, o których panowie rymują, zostały spełnione, przemyślane i przetrawione, zdezaktualizowały się i dzisiaj omawiane są w czasie przeszłym. Nie uciekłem z tego miasta, żadna parszywa szesnastka nie złapała mnie na dziecko, nie tnę się z tęsknoty o żadnej swojej eks. Zwrotka Rasa? Pełna identyfikacja, chociaż nie jestem raperem/muzykiem, ale życiowe pole position i kilka okazji na lepsze rozdanie przeszło mi koło nosa, ponieważ wierzyłem w hasło undergroundowego działania i niebratania się z szeroko pojmowaną komercją. Patrząc na to wszystko, co miało miejsce wtedy, teraz wiem, że można było postąpić inaczej i być dzisiaj zdecydowanie gdzie indziej. Ale dupa w garść, działamy dalej i zdajemy kolejny egzamin z życia.

Co się nie spełniło? Wisła Kraków nie awansowała do Ligi Mistrzów.

Maturzyści, powodzenia! (MAK)

About Mateusz "Axun" Kołodziej

Nie pretenduję do miana muzycznej wyroczni. Słucham muzyki w ilościach (prawie) hurtowych, a później dzielę się swoimi spostrzeżeniami. Nie roszczę sobie prawa do niepodważalnego zdania, więc szanuję, jeśli masz inne. Pochodzę z Tarnowa, gdzie w jednym z liceów uczę języka polskiego. Ponadto interesuję się koszykówką i żużlem.

Skomentuj

Information

This entry was posted on 2017-05-01 by in Posłuchaj and tagged , , , , , , , .
