AxunArts

o muzyce od 2005 roku

#ShareWeek2017: Które blogi polecam?

Wstałem rano, przeczytałem wszystkie blogi.

(foto: pexels.com, CC0)

Szczerze: prowadzę AxunArts od 2005 roku, ale z akcją Share Week zetknąłem się pierwszy raz. Wiem, że 31 sierpnia przypada Międzynarodowy Dzień Blogera, w ramach którego niektórzy polecają kilka czytanych przez siebie blogów (dwa-trzy razy nawet brałem w tym udział), ale Share Week? Inicjatywa Andrzeja Tucholskiego to dla mnie nowość, z którą spotkałem się dzięki lekturze jednej ze stron, o czym poniżej.

W dużym skrócie: idea Share Week zrodziła się w 2012 roku i polega na prostej zasadzie – autor blogu A poleca blogi C, D, E, które czyta i uważa, że są warte uwagi. Andrzej stworzył ankietę, którą każdy bloger może wypełnić i tym samym pomóc mu w stworzeniu raportu na temat krajowej blogsfery. Więcej tutaj. Nadmienię tylko, że Share Week 2017 trwa do najbliższej niedzieli.

W ankiecie na stronie wymienić można tylko trzy adresy, jednak ten wpis nie stawia przecież żadnych ograniczeń. Zdecydowałem się więc przedstawić dziesięć blogów spośród tych, jakie znajdują się w zakładce w mojej przeglądarce. Kolejność prezentowanych stron jest alfabetyczna.

*

Anna Fit: blog, dzięki któremu dowiedziałem się o istnieniu akcji Share Week. Autorka wymieniła AxunArts wśród – jej zdaniem – wartych uwagi stron, za co oczywiście dziękuję. Żeby było zabawniej, spośród wymienionych dzisiaj adresów, stronę annafit.pl znam najkrócej (nie jestem dobry w takich rachunkach, ale będzie pewnie jakieś dwanaście miesięcy). W teorii blog Anny jest jednym z dziesiątek tego typu stron o szeroko pojmowanej kulturze. W praktyce recenzje (książek, płyt, spektakli), relacje i artykuły jej autorstwa są lepsze niż niejednego dziennikarza na etacie w poczytnym dzienniku lub tygodniku.

*

Belfer Blog: Dariusz Chętkowski jest nauczycielem w jednym z łódzkich liceów. Do tego autorem książek, felietonistą w kilku periodykach oraz autorem blogu na serwerze „Polityki”, na którym porusza i komentuje pilne, aktualne i ważne problemy współczesnej polskiej szkoły. Jego uwagi czasami inspirują, ale częściej dają do myślenia i stają się punktem wyjścia do dialogu. Czytam z racji zawodu, który wykonuję.

*

Blog Mateusza Osiaka: bloger muzyczny, a na dodatek nauczyciel. Coś Wam to przypomina? Właśnie… Jednak tak naprawdę zbieżności między nami jest niewiele (tak mi się przynajmniej wydaje). Oczywiście mam na myśli kwestie muzyczne, ponieważ nie poznałem Mateusza osobiście, więc trudno jest mi ocenić czy faktycznie z niego taki „dobry chłopak, żaden odmieniec”. Imponuje mi przede wszystkim jedną rzeczą: wciąż słucha polskiego rapu i nie sięga przy tym tylko po te popularniejsze tytuły. Ja poddałem się już kilka lat temu.

*

Goodkid: z muzycznymi ocenami Dawida Bartkowskiego, którego recenzje przeczytacie m.in. na Interii i portalu Noisey, mam tak samo, jak z tymi wystawianymi przez Mateusza Osiaka – nie zawsze się zgadzam, ale niezwykle szanuję. Dawid posiada wiedzę, warsztat i rozpoznawalny styl; to, że o kilku płytach ma inne zdanie od mojego, jest przykładem na różnorodność muzyki i jej odbiorców. Gdyby wszyscy z zamiłowaniem słuchali tych samych artystów, od czterdziestu lat w Polsce wielbilibyśmy tylko Marylę Rodowicz i Krzysztofa Krawczyka.

*

Gra Muzyka: w jednym wywiadzie (tak, kiedyś udzielałem zamiast przeprowadzać), powiedziałem, że moim ulubionym polskim blogiem muzycznym jest ten prowadzony przez Mariusza Rodziewicza. Dziennikarz piszący na co dzień dla „Głosu Koszalińskiego” robi w zasadzie to samo, co ja, tylko na drugim końcu Polski. Recenzje, wywiady, relacje z koncertów, zapowiedzi płyt i wydarzeń kulturalnych, propagowanie lokalnej sceny i imprez odbywających się w Koszalinie. Do tego wszystkiego zajmuje się organizacją Płytowej Giełdy, której dwunasta odsłona odbędzie się w kwietniu. A wszystko z grającą w tle muzyką.

*

Karol Mówi: o czym mówi Karol Śliwa, który na co dzień pracuje jako sędzia koszykówki w skandynawskich ligach? Rzecz jasna o koszykówce, głównie tej spod znaku NBA. Wiadomości, które autor umieszcza na swoim blogu, z powodzeniem mógłbym odnaleźć (i odnajduję) chociażby na oficjalnej stronie zawodowej ligi z USA. Teksty Karola czytam jednak z dwóch powodów: po pierwsze, Śliwa zna się na rzeczy i obok suchych faktów umieszcza także analizy i ciekawe opinie (własne!); po drugie, poznał to środowisko od środka, uczestniczył w wielu wydarzeniach jako akredytowany dziennikarz, dzięki czemu jego relacje nie kończą się na tym, co wszyscy możemy zobaczyć na ekranie naszych telewizorów.

*

Kulturalne Pisanie (dawny Rzyg Kulturalny): byłem zasmucony, kiedy okazało się, że Rzyg przestał istnieć. Na szczęście jego autor dość szybko rozpoczął działalność pod nowym szyldem. Czy zmiana była potrzeba? Autorowi podobno tak. Nie oceniam. Cieszę się, że hasło „z kulturą o kulturze” wciąż jest obecne w polskiej sieci, ponieważ ciekawych recenzji płyt i książek nigdy za wiele. PS Rzyg Kulturalny – ale to była wybitna nazwa!

*

Mercy Mercy Jerome Kersey: mój ulubiony blog o kartach NBA. Zapewne część z czytelników wie, że oprócz muzyki, mam jeszcze trzy duże pasje: literaturę, żużel i koszykówkę (kolejność przypadkowa). Z tą ostatnią wiąże się także kolejny przykład zbieractwa: karty z wizerunkiem graczy występujących w amerykańskiej lidze NBA. Nie jest to jednak zwykły blog o kartonikach o wymiarze 9×6,5 centymetra. Chcesz dowiedzieć się, dlaczego któryś z koszykarzy stracił prawo jazdy, co stało za wyborem numeru na koszulce innego, albo kto łapał najgłupsze kontuzje? Wpadaj na MMJK. Wszystko z miłości do kart z lat 90., z humorem i pasją.

*

Placówka postępu: jeden z najdłużej śledzonych przeze mnie polskich blogów muzycznych i chyba najbardziej niedoceniony (tylko czterysta lajków na Facebooku?!). Przemysław Jaślan w dość zwięzły, ale jednocześnie bardzo sugestywny sposób określa tematykę swojego pisania: „muzyka klasyczna dla początkujących, muzyka rozrywkowa dla średniozaawansowanych” (pisownia oryginalna, ja wolę tę rozłączną).

*

Polifonia: Bartek Chaciński w barwach „Polityki”. Spośród wszystkich wymienionych blogów, ten znany jest zapewne największej liczbie internautów. Dziennikarz ma swój styl i gust. Część odbiorców przytakuje, część nie – norma. Jakkolwiek z Chacińskim by nie było, jedno jest pewne: człowiek zna się na muzyce i nie pisze tylko o płytach popularnych wśród polskich odbiorców, w czym widać (tak, naprawdę to widać) mocną inspirację tym, co zawiera angielski miesięcznik „MOJO Magazine”.

Tyle. (MAK)

*** REKLAMA ***

*** *** *** ***

Bądź na bieżąco z publikacjami na blogu AxunArts. Zapisz się już dzisiaj do newslettera.

About Mateusz "Axun" Kołodziej

Nie pretenduję do miana muzycznej wyroczni. Słucham muzyki w ilościach (prawie) hurtowych, a później dzielę się swoimi spostrzeżeniami. Nie roszczę sobie prawa do niepodważalnego zdania, więc szanuję, jeśli masz inne. Pochodzę z Tarnowa, gdzie w jednym z liceów uczę języka polskiego. Ponadto interesuję się koszykówką i żużlem.

One comment on “#ShareWeek2017: Które blogi polecam?

  1. Anna Fit
    2017-03-24

    Share Week jest genialny! Właśnie się zabieram do studiowania tych wszystkich stron – większości nie znałam :)

Skomentuj

Information

This entry was posted on 2017-03-24 by in News and tagged , , , , , .

Jestem na Zblogowani.pl!

zBLOGowani.pl
