AxunArts

o muzyce od 2005 roku

„Poczułem muzykę klubową, jednak nie minęła mi pasja do soulu”. Kim jest Skalsky?

Nowa postać na polskiej scenie klubowej?

Skalsky (foto: materiały prasowe)

Ksywka Skalsky być może dla niektórych będzie zagadkowa, ale jeśli użyję innej – Mołotofski – starsi fani niezależnego rapu przytakną z aprobatą. Tylko postać kryjąca się za tym pseudonimem i jej nowy muzyczny materiał niewiele mają już wspólnego z hip-hopem.

Skalsky, który swoją przygodę z tworzeniem rozpoczął w 2005 roku od współpracy z labelem Qulturap, w przeszłości rymował u boku Danego z Poemy Faktu (pioniera hip-hopowego eksperymentu w Polsce), Kidda (szefa alt-rapowego labelu Skwer) i Wojciecha Bąkowskiego (znanego wówczas pod pseudonimem Czykita). Pomimo coraz lepszej prasy (m.in. pozytywne recenzje debiutanckiej płyty „The Way Of The Dragon”) i współpracy z ważnymi przedstawicielami krajowego rapu (Tede, DJ Twister, Jeżozwierz), z roku na rok producent coraz bardziej oddalał się od gatunku, jakiem jest rap. Jego serce zaczęło bić w nieco innym rytmie.

– Nie było od szesnastego roku życia miesiąca, w którym nie siedziałem nad jakimś nowym kawałkiem – przyznaje Skalsky. To właśnie w ciągłym szukaniu odpowiedniego brzmienia widziałbym powody muzycznej ewolucji producenta, którego dzisiaj określić można jako twórcę alternatywnej elektroniki oraz didżej łączącego swoją miłość do electro house’u, drum’n’bassu i breakbeatu z sentymentem do ścieżek dźwiękowych filmów z lat siedemdziesiątych.

– Kiedy ponad dziesięć lat temu poznawałem nocne życie Londynu, często odwiedzaliśmy nieistniejący już pub Oblivion na Clapham South. Wtedy didżeje grali tam Daft Punk, Fatboy Slima, Underworld, Rogera Sancheza, Davida Morelesa i całą resztę house’owych freakówow. Ten pozytywny klimat, ten vibe chwycił mnie strasznie mocno – wspomina Skalsky, który jeszcze w tym roku zaprezentuje swój pierwszy autorski album. „Soulhouse”, jak zaznacza sam artysta, w prostej linii będzie odwoływał się do czasów, kiedy czysty house idealnie sprawdzał się w setach na początku, w środku i na końcu każdej nocnej imprezy.

Nowe wcielenie Mołotofskiego to również inspiracje soulową stylistyką. – Poczułem muzykę klubową, nigdy jednak nie minęła mi pasja do soulu. Stąd moje brzmienie – mówi człowiek będący jednym z przykładów na najbarwniejszą ewolucję rodzimej sceny. Już w poniedziałek przekonamy się o tym „na własne uszy”. Wszystko za sprawą singla „All Night”, który nagrany został z gościnnym udziałem wokalistki i absolwentki szkoły aktorskiej Natalie Rachel. Poniżej fragment utworu.

Procesowi nagrywania płyty „Soulhouse” towarzyszyła pełna radość tworzenia. To również zmiana w stosunku do poprzednich lat, kiedy to producent łączył muzyczną pasję z dość nietypową, jak na artystę, pracą zarobkową. – Pracowałem z ludźmi z wielkiej polityki. Woziłem ich na spotkania z przedstawicielami byłych służb i widziałem polskie piekiełko na najwyższym poziomie – wspomina Skalsky, a jego głos przyjmuje poważny ton. – Z jednej strony jarałem się przygodą, a z drugiej brzydziłem się tym. Jak to bywa w życiu, mało co jest tylko czarne lub białe. Mogłem żyć wygodnie, bo miałem szczęście do ludzi, ale odrzucałem wszystko, co wiązało mi ręce w kwestii tworzenia – mówi producent.

Teraz w pełni poświęca się muzyce, a ręczą za niego m.in. Sir Mich (ex-Vavamuffin, Tede & Sir Mich, Wielkie Joł), Eastern Resident (Pacha London, Pacha Ibiza, Ministry of Sound), Boro (Neony), Rafał „Raph” Samborski (Palmer Eldritch) i Marcin Janusiński, przedstawiciel Emergenza Festival, który tak mówi o swoim znajomym: – Skalsky to niepoprawny i bezkompromisowy producent muzyczny. Świeże podejście do kompozycji i aranżacji wynika chyba z dwubiegunowości tego energetycznego osobnika. Fundament mocno oparty w klasyce gatunku house jest, jak słychać, mocno szarpany przez soulowe dźwięki i nowatorskie wizje.

Projekt objęty patronatem przez blog AxunArts. (MAK/materiały prasowe)

*** *** *** ***

Bądź na bieżąco z publikacjami na blogu AxunArts. Zapisz się już dzisiaj do newslettera.

About Mateusz "Axun" Kołodziej

Nie pretenduję do miana muzycznej wyroczni. Słucham muzyki w ilościach (prawie) hurtowych, a później dzielę się swoimi spostrzeżeniami. Nie roszczę sobie prawa do niepodważalnego zdania, więc szanuję, jeśli masz inne. Pochodzę z Tarnowa, gdzie w jednym z liceów uczę języka polskiego. Ponadto interesuję się koszykówką i żużlem.

Skomentuj

Information

This entry was posted on 2017-03-10 by in News and tagged , , , , , .
