AxunArts

o muzyce od 2005 roku

Gold Song #339: „Faith”

„Faith”, czyli pierwszy solowy przebój George’a Michaela.

Okładka płyty „Faith” (foto: discogs.com)

Ten wpis nie jest, jak ma to miejsce zazwyczaj, związany z żadną konkretną datą. Ani piosenka, którą dzisiaj przypominam, ani płyta, z której pochodzi poniższy przebój, nie miały swoich premier 24 października (chociaż miesiąc akurat się zgadza). Data ta nie widnieje również w akcie urodzenia autora utworu. Powód jest jeden, do tego jakże prosty – w miniony weekend sięgnąłem po debiutancki album George’a Michaela, posłuchałem i stwierdziłem, że piosence tytułowej trzeba poświęcić więcej uwagi i miejsca na blogu.

W 1987 roku George Michael był już dobrze znanym piosenkarzem. Jako członek duetu Wham! miał na koncie dwa przeboje – „Wake Me Up Before You Go-Go” i „Last Christmas” – które stacje radiowe z wielką ochotą grają nawet dzisiaj. Jednak prawdziwym testem dla angielskiego wokalisty była decyzja o rozpoczęciu kariery solowej. Jej oficjalny początek przypadł na lato 1987 roku, kiedy to ukazał się pierwszy singiel zwiastujący debiutancki materiał Michaela. Płyta „Faith” trafiła do sprzedaży końcem października, a jej premiera została poprzedzona publikacją utworu tytułowego, który w symboliczny sposób kończył etap związany z Wham!.

Piosenka „Faith” to pierwszy utwór na debiutanckim albumie George’a Michaela. Jej początek, który w dosłowny sposób – bo przez muzyczny cytat – nawiązuje do utworu „Freedom” z repertuaru Wham!, z jednej strony stanowi rozliczenie się z Andrew Ridgeleyem, z drugiej podkreśla artystyczne źródło, z którego wywodzi się wokalista. Następnie „Faith” rozwija się już wedle brzmienia, które fani Anglika doskonale kojarzą. Akustyczna gitara, charakterystyczny miękki głos Michaela, ruchy przypominające trochę Elvisa Presleya – to hasła, które niemal automatycznie pojawiają się na myśl o piosence i zrealizowanym od niej teledysku. Do tego wszystkiego dodać trzeba wizerunkowe balansowanie na krawędzi erotycznej, którą autor „Kissing A Fool” opanował niemal do perfekcji, na przełomie lat 80. i 90. stając się obiektem pożądania dziewcząt stojących na koncertach w pierwszych rzędach oraz światka gejowskiego, które George sam był przedstawicielem. Bez względu na sympatię (lub jej brak) do środowiska LGBT, preferencje seksualne i obyczajowe wartości, debiutancki album George’a Michaela stanowi dzisiaj kanon muzyki rozrywkowej i jest pozycją obowiązkową, która pod koniec lat 80. przyczyniła się do wejścia tanecznej muzyki pop na nowy, wyższy poziom. (MAK)

*** *** *** ***

Bądź na bieżąco z publikacjami na blogu AxunArts. Zapisz się już dzisiaj do newslettera.

Advertisements

About Mateusz "Axun" Kołodziej

Nie pretenduję do miana muzycznej wyroczni. Słucham muzyki w ilościach (prawie) hurtowych, a później dzielę się swoimi spostrzeżeniami. Nie roszczę sobie prawa do niepodważalnego zdania, więc szanuję, jeśli masz inne. Pochodzę z Tarnowa, gdzie w jednym z liceów uczę języka polskiego. Ponadto interesuję się koszykówką i żużlem.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 2016-10-24 by in Posłuchaj and tagged , , , , , .

Jestem na Zblogowani.pl!

zBLOGowani.pl
%d blogerów lubi to: