AxunArts

o muzyce od 2005 roku

Krótka piłka #337: „Low Country”, „Takin’ Over”, „Solace”

Nie potrafię określić, jaki był klucz doboru płyt z myślą o dzisiejszym odcinku cyklu Krótka piłka. Zapewne, jak to najczęściej bywa w Polsce, tak jakoś wyszło.

Dear Country „Low Country”
(2016; pOprOck Records)
Arrica Rose, wokalista zespołu, brzmi niczym Bonnie Tyler w pewnym okresie kariery. Charakterystyczny, nieco chrypliwy głos sprawdza się w stylistyce wybranej przez Dear Country, dobrze współbrzmiąc z muzycznym tłem kolejnych piosenek. Tych na debiutanckiej płycie amerykańskiej grupy jest dziewięć. Od strony gatunkowej najprościej będzie przypiąć im łatkę kalifornijskiego country z domieszką southern rocka, rock and rolla i americany. Ujmując sprawę jeszcze inaczej, Dear Country wracają do lat 60., grając harmonijne partie muzyczne stylizowane na retro brzmienie, sprawdzając się zarówno w dominującym na płycie balladowym klimacie (najciekawsze tytuły: „Losing Leaves”, „Aint’s It Pretty”), jak i potańcówkowych piosenkach. Zakładajcie kapelusze, koszule w kratę i żujcie tytoń, albo chociaż posłuchajcie w wolnej chwili tego krążka. Wasz wybór.

The Tibbs „Takin’ Over”
(2016; Record Kicks)
Holenderska grupa prezentuje pierwszy materiał długogrający, który poprzedzony został wydaną dwa lata temu epką. Podobnie jak wtedy, tak i teraz zespół The Tibbs z wielką ochotą sięga po muzykę dzisiaj nieco już zapomnianą, ewentualnie odtwarzaną z płyt winylowych. Chodzi o tak zwaną złotą erę muzyki soul i rhythm and bluesa, klimat legendarnej wytwórni Motown, z którym nie może równać się nic innego. Holendrzy oczywiście są tylko naśladowcami, muzykami, którzy jak wielu przed nimi zakochali się w tych brzmieniach i chcieli być jak gwiazdy tamtych czasów. „Takin’ Over” jest więc próbą odświeżenia tamtej lekko już zakurzonej stylistyki. Najsilniejszym elementem zaprezentowanej układanki jest piosenkarka Elsa Beckman, której barwa głosu przypomina momentami nieco Janis Joplin. Wokal ten z jednej strony nosi znamiona potężnie wibrującego, z drugiej wydaje się, jakby jeszcze jedna fraza miała doprowadzić do jego całkowitego załamania i roztrzaskania w tak zwany drobny mak. Drugim znaczącym składnikiem The Tribbs są muzycy z wybijającą się na pierwszy plan sekcją dętą (trąbka w utworze „Armada” to bodaj najlepszy instrumentalny fragment płyty). Ducha wspomnianej wcześniej epoki doskonale oddaje też perkusja – rytmiczna, słyszalna, ale jakby cały czas pozostająca schowana za resztą instrumentów, nie paląca się do zdominowania melodii. Album „Takin’ Over” swoją jakość zawdzięcza jednak nie tylko muzykom, ale także sprzętowi, na jakim był rejestrowany. Studio, w którym spotkał się zespół, wyposażone było w urządzenia retro, które zapewniły odpowiednią jakość dźwięku. Jeśli dodać do tego mastering autorstwa Boba Ohlssona, który pracował przecież w Motown, zagadka dobrej jakości materiału zostaje szybko rozwiązana.

Audrey Syleste „Solace”
(2016; wydanie własne)
Czarnoskóra wokalistka z Virginii prezentuje swój pierwszy muzyczny materiał (opierając się na długości – epkę, chociaż określenie to nigdzie oficjalnie się nie pojawia). Audrey Syleste wierna jest stylistyce soul i neo soul, proponując płytę delikatną od strony wokalnej i bardzo przyjemnie kołyszącą w kwestii brzmienia. Melodie nie odbiegają od standardów obecnych w gatunkach soulowych, dlatego też słuchacze poszukujący odmiany lub świeżego spojrzenia na tego typu muzykę będą raczej zawiedzeni. „Solace” to propozycja dla purystów, którzy lubią posłuchać tego, co już dobrze znają – bez zbędnego wydziwiania, z wiernością utartemu stylowi i melodiom. Kilka zaprezentowanych piosenek (plus „Intro”) nie zdominuje waszych playlist, jednak dla samej wokalistki zestaw ten może okazać się przepustką do dalszej kariery. Pierwsze koty za płoty, następnym razem będzie lepiej. (MAK)

About Mateusz "Axun" Kołodziej

tarnowianin, nauczyciel języka polskiego, autor książki „Utwór muzyczny jako środek dydaktyczny na lekcji języka polskiego”, bloger muzyczny, fan koszykówki, żużla i prozy Jerzego Pilcha.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Jestem na Zblogowani.pl!

zBLOGowani.pl
%d bloggers like this: