AxunArts

o muzyce od 2005 roku

Recenzja: Rufus Wainwright „Take All My Loves: 9 Shakespeare Sonnets”

Rufus Wainwright kontynuuje swoje zainteresowanie Williamem Shakespearem i prezentuje płytę z sonetami angielskiego poety.

Okładka płyty „Take All My Loves: 9 Shakespeare Sonnets” (foto: materiały prasowe)

Jeśli wierzyć dokumentom i opierającej się na nich historii, 23 kwietnia 1616 roku zmarł jeden z najważniejszych przedstawicieli europejskiej literatury, William Shakespeare. Od tamtego wydarzenia mija właśnie czterysta lat. W nawiązaniu do śmierci dramaturga cały obecny rok nazwany został Rokiem Shakespeare’a. Co prawda główne obchody przewidziane zostały na rocznicowy dzień, ale celebracja odbywa się przez okrągłe dwanaście miesięcy. Z racji pochodzenia dramaturga z największym rozmachem podchodzą do niej obywatele Wielkiej Brytanii (liczne wystawy, spektakle i parady). Talent i sława autora „Makbeta” przybrały jednak międzynarodowy charakter, dlatego nie powinien dziwić fakt, że o Shakespearze pamiętają również w innych krajach, na przykład za oceanem skąd pochodzi Rufus Wainwright – wokalista i kompozytor, który wspomnianą rocznicę uczcił poprzez nagranie płyty z interpretacjami dziewięciu sonetów słynnego poety.

„Ale jak to, Jankes śpiewa teksty angielskiej dumy narodowej?”, mogą pomyśleć co poniektórzy i popatrzeć na cały projekt nieco podejrzliwie. Uspokajam – nie ma się czego obawiać. Wainwright, chociaż urodziny w stanie Nowy Jork i wychowany w Kanadzie, o Shakespearze wie zapewne więcej niż niejeden Brytyjczyk. Zainteresowanie postacią angielskiego literata muzyk przejawia już od bardzo dawna, a najdobitniejszym tego przykładem była współpraca z Robertem Wilsonem. Czołowy współczesny reżyser teatralny w 2009 roku, wspólnie z niemieckim Berliner Ensemble, wystawił spektakl w całości oparty na sonetach angielskiego poety. Wainwright z myślą o sztuce skomponował muzykę. Ponadto, trzy teksty (Sonety: 10., 20. i 43.) uwzględnione zostały także na studyjnym albumie Amerykanina, „All Days Are Nights: Songs For Lulu” (2010). Tegoroczna płyta w prostej linii kontynuuje i rozwija tamte pomysły.

„Take All My Loves: 9 Shakespeare Sonnets” to materiał oparty na śpiewie (współczesnym-popowym i operowym) oraz recytacji. Wymieszanie takich form wyrazu artystycznego wprowadza, z jednej strony, pewną różnorodność, z drugiej pokazuje, że autor nie miał oryginalnego i jednolitego pomysłu na muzyczną interpretację wierszy. Utrzymanie powagi (momentami wręcz patosu), głęboko emocjonalnego podejścia i teatralności to coś, co w kontekście tekstów Shakespeare’a na myśl przychodzi nam w pierwszej kolejności. Wainwright idzie więc po najmniejszej linii oporu, niemalże zahaczając o szkolną akademię. Nie wymagam od razu sonetów w wersji disco polo, jednak odejście od standardu i ramowego postrzegania tematu byłoby mile widziane. Tym bardziej, jeśli wokalistka chciałby trafić do młodszego grona odbiorców lub mówić później o ponadczasowości swojego krążka.

Bezapelacyjnym numerem jeden na płycie jest muzyczna interpretacja „Sonetu 20” („A Woman’s Face”), jakiej podejmuje się sam gospodarz. Współczesna, oparta na dźwiękach fortepianu melodia skręca w stronę popowej ballady. Nie dziwi, że utwór wybrany został na singiel promujący cały album. Wainwright łączy tutaj teraźniejszość z przeszłością, nagrywając jedną z najlepszych piosenek w swojej karierze. Sonet na płycie pojawia się jeszcze dwukrotnie: pierwszy raz słyszymy go dzięki recytacji Frally Hynes, by za moment obcować z operowym wykonaniem Anny Prohaskiej. Austriacka sopranistka na „Take All My Love…” udziela się jeszcze cztery razy (zawsze przy wsparciu BBC Symphony Orchestra), a jej śpiew poprzedzany jest mówioną odsłoną konkretnego sonetu. Tych dokonują między innymi: walijska aktorka Siân Phillips, niemiecka gwiazda ekranu i teatru Inge Keller oraz William Shatner – Kanadyjczyk, odtwórca kultowej roli Kapitana Kirka z serialu „Star Trek”. A co z piosenkowymi elementami płyty? Oprócz wspomnianej popowego wersji „Sonetu 20”, fanom współczesnej muzyki do gustu z pewnością przypadnie oscylujący w pobliżu indie rocka utwór „When In Disgrace With Fortune And Men’s Eyes (Sonnet 29)” wykonywany przez Florence Welch (liderkę formacji Florence + the Machine) oraz „Unperfect Actor (Sonnet 23)”, który po recytatorskim wstępie przybiera bardziej drapieżnej, rockowej formy. Ponadto, aktorzy Christopher Nell i Jürgen Holtz, przy wsparciu Rufusa, prezentują niemieckojęzyczną wersję „Sonetu 66”, co również nie powinno umknąć Waszej uwadze.

Dwoistość nie jest na pewno cechą, która przyciągnie odbiorców i zachęci do sięgnięcia po „Take All My Loves…”. Nagrywając tę płytę Wainwright z pewnością postąpił zgodnie ze swoimi artystycznymi upodobaniami. Łącząc nurt popularny z operą (artysta ma w dorobku dwie takie formy), orkiestracją i podniosłym tonem wybranych wykonań, Amerykanin oddał w nasze ręce produkt, który nigdy nie będzie w pełni pożądany. Zwyczajnie zawsze czegoś będzie nam brakowało. Jedni poczują niedosyt klasycznych wersji, inni zatęsknią za nowszymi rozwiązaniami. Co więcej, każda ze stron będzie miała rację. Płyta ukazująca się z okazji czterechsetnej rocznicy śmierci Williama Shakespeare’a jest doskonałym przykładem, że próba zadowolenia wielu osób nie jest rozwiązaniem idealnym. W tym przypadku o wiele lepiej byłoby zawieść część odbiorców i cały materiał nagrać w jednej stylistyce. A tak, będzie trochę jak ze słonecznikiem – każdy coś podziubie, nikt nie skończy w całości sam. (MAK)

Rufus Wainwright „Take All My Loves: 9 Shakespeare Sonnets”
(2016; Deutsche Grammophon/Universal Music)

Reklamy

About Mateusz "Axun" Kołodziej

Nie pretenduję do miana muzycznej wyroczni. Słucham muzyki w ilościach (prawie) hurtowych, a później dzielę się swoimi spostrzeżeniami. Nie roszczę sobie prawa do niepodważalnego zdania, więc szanuję, jeśli masz inne. Pochodzę z Tarnowa, gdzie w jednym z liceów uczę języka polskiego. Ponadto interesuję się koszykówką i żużlem.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: