AxunArts

o muzyce od 2005 roku

Recenzja: jZAMOJSKI „Sześć EP”

jZAMOJSKI, czyli Jakub Zamojski, to postać dobrze znana fanom elektroniki. Pochodzący z Lublina współtwórca projektu Half of a dB (wcześniej nagrywającego jako B.R.O.) po serii płyt, epek i podcastów sygnowanych w ramach duetu wraca z solowym materiałem. Epka zatytułowana „Sześć” zawiera pięć oryginalnych kompozycji oraz remiks jednej z nich.

jZAMOJSKI (foto: Bartek Rogalewicz/materiały prasowe)

„I ujrzałem niebo nowe i ziemię nową” czytamy we fragmencie biblijnej Apokalipsy, który stanowi niejako otwarcie płyty „Sześć”. jZAMOJSKI nie wymazuje wcześniejszych muzycznych dokonań z pamięci (zarówno swojej, jak i słuchaczy). Ewidentnie jednak okres pracy nad zaprezentowanym niedawno materiałem wypełniony był poszukiwaniami nowych rozwiązań, a efekt końcowy tych działań śmiało nazwać można nowym muzycznym lądem, który – jak się ostatecznie okazuje – nie jest aż tak dziewiczy, jak mogło się wcześniej wydawać.

Zamojski utwory zawarte na płycie tytułuje biblijnymi wersetami z „Ewangelii” według św. Łukasza i Jana, „Pieśni nad Pieśniami” (których autorstwo przypisuje się królowi Salomonowi), „Księgi Rut” (części judaistycznej Tory) oraz wcześniej wspomnianej już „Apokalipsy św. Jana”. Czy to, co kryje się za warstwą muzyczną należy interpretować według tych tytułów? Na pewno jest to jedna ze ścieżek, którymi można podążać. Można, ale nie trzeba. Dla jednych wskazówki te okażą się pomocne, dla innych sama płaszczyzna dźwiękowa będzie już wystarczająca. Na „Sześć” jest bowiem czego posłuchać. Chociaż cała płyta trwa niecałe pół godziny, brzmienia zamknięte w tym czasowym przedziale cieszą ucho, nęcą słuchacza i zachęcają do kolejnego wciśnięcia „play”. Szczególnie cenne – przynajmniej dla mnie – okazują się te fragmenty, gdzie elektronika nieśmiało przechodzi w jazz. Wszystko dzięki dobremu zastosowaniu instrumentów dętych (trąbka i saksofon sopranowy). Cieszą również momenty bliższe instrumentalnemu jazz-hopowi i trip-hop, który przeplata się z ambientowymi wstawkami. Pulsująca elektronika, która do głosu dochodzi szczególnie w zamykającym płytę remiksie „Ap 21,1” z pewnością znajdzie także grono swoich zwolenników. Zadziwia lekkość z jaką Zamojski przenika z jednego poziomu dźwięku na drugi – jak chociażby w „Pnp 1,5”, gdzie po ciepłej gitarze akustycznej klimat utworu oziębia się nieco, a to na skutek wprowadzenia elektroniki spod znaku ambient i klawiszy. Zresztą to falowanie emocjami i napięciem przewija się tutaj cały czas, okazując się ostatecznie swego rodzaju znakiem charakterystycznym epki.

Słychać, że jest to w pełni solowa płyta. Kuba z myślą o tym materiale zajął się praktycznie wszystkim: od zaaranżowania i skomponowania utworów, nagrania partii wspomnianych już wyżej gitar, klawiszy i trąbki, aż po miks i mastering. Otrzymując dodatkową pomoc ze strony trzech muzyków (Piotra Kowalskiego – perkusja, Błażeja Gębury – saksofon i Miłosza Zamojskiego – skrecze), gospodarz podjął się próby zarysowania dźwiękowego tła pod niejedną historię, którą (d)opowiedzieć może sobie teraz każdy z nas. Zdecydowanie jedna z moich dwóch ulubionych płyt pierwszego kwartału 2014 roku, chociaż należy jasno zaznaczyć jedną rzecz: mieszanie elektroniki, jazzu i instrumentalnego hip-hopu nie jest niczym odkrywczym. Takie rzeczy powstawały już dość dawno temu i Zamojski muzycznym Vasco da Gamą – przynajmniej jeszcze teraz – nie zostanie. (Mateusz „Axun” Kołodziej)

jZAMOJSKI „Sześć EP”
(2014; SuperSoundLabel)

Reklamy

About Mateusz Kołodziej

Nie pretenduję do miana muzycznej wyroczni. Słucham muzyki w ilościach (prawie) hurtowych, a później dzielę się swoimi spostrzeżeniami. Nie roszczę sobie prawa do niepodważalnego zdania, więc szanuję, jeśli masz inne. Pochodzę z Tarnowa, gdzie w dwóch szkołach (licealnej i podstawowej) uczę języka polskiego. Ponadto interesuję się koszykówką i żużlem.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Informacja

This entry was posted on 2014-02-24 by in Recenzja and tagged , , , , .
%d blogerów lubi to: