AxunArts

o muzyce od 2005 roku

Footprints #1 – #11.

Seria mixtape’ów zabranych pod wspólną nazwą „Footprints”, doczekała się kilka dni temu już jedenastej odsłony. Fakt ten natchnął mnie do napisania kilku zdań na temat każdej części tego muzycznego cyklu. Później jednak pomyślałem, że lepiej będzie zebrać wszystko w całość. I tak też zrobiłem.

Oczywiście nie każdy z Was musi znać projekt „Footprints”. Czym on zatem jest? „Footprints” to seria jazzowych setów dj’skich, zawierająca głównie pozycje z lat 60., 70. i 80. (choć pojawiają się także nowsze kompozycje, jednak jest to mały procent ogółu). Wszystko zaczęło się wiosną 2005 roku. Na swoim blogu MentalCut – pomysłodawca serii – tak wspomina rozpoczęcie ‚footprintsowej’ serii: „Byłem świeżo po prawie 3-miesięcznym pobycie w Holandii, gdzie w tygodniu zajmowałem się pomidorami, natomiast w weekendy jeździłem na digging do większych miast. No i wiosną 2005 roku usiadłem, mając przed sobą stertę tych jazzowych wosków i zastanawiałem się, co z tym zrobić. Miks powstał całkowicie spontanicznie, chyba nie miałem nawet przygotowanej kolejności utworów. Potem zgadałem się z Ickiem, nazwaliśmy to Footprints”.

Tak zrodziła się jedna z ciekawszych serii jazzowych mixtape’ów, jaką widział polski internauta. Kto wie, może za 10 lat będę mógł użyć w stosunku do niej określenia „legendarna”?

Skąd taka, a nie inna nazwa cyklu – „Footprints” (z ang. ślady stóp na piasku)? Prawdopodobnie od utworu Madliba pod tym właśnie tytułem, który znalazł się na pierwszym miksie. Warto w miejscu tym przypomnieć, że kompozycja „Footprints” nie jest jednak autorskim pomysłem kalifornijskiego producenta. Zapożyczył on melodię tę od Wayne’a Shortera – amerykańskiego saksofonisty, który zawarł ją na swoim krążku z 1966 roku, zatytułowanym „Adam’s Apple”. W latach późniejszych po ten jazzowy standard sięgało wielu muzyków, w tym sam Miles Davis.

* * * * *

A teraz skupmy się już na poszczególnym mixtape’ach.

Dj MentalCut„Footprints #1: Jazz”
Pierwsza część serii, która zatytułowana została po prostu „Jazz”, jest oczywiście autorstwa pomysłodawcy, MentalCuta. Jak wskazuje sam tytuł i idea cyklu, dj w secie swoim uwzględnił same jazzowe utwory. Widać, że muzyk zrobił tę składankę spontanicznie, ponieważ artyści i płyty, z których korzystał, powtarzają się. Za przykład posłużyć może trzykrotne umieszczenie utworów String Connection i Madliba. Do tego dublet Groovera Washingtona, Jr. Wydawać może się, że zabieg taki wpłynął na brak różnorodności materiału. Od razu temu zaprzeczam – nic takiego nie ma miejsca. Jest sympatycznie i jazzowo.

Icek „Footprints #2: Go Ahead”
Druga część, o ile pamięć mnie nie myli, pojawiła się dosłownie chwilę po pierwszej. Tym razem sygnowała ją ksywka współautora idei mixtape’ów, Icka. Nadano jej tytuł „Go Ahead” (Muszę Wam się przyznać, że zawsze miałem jedno głupie pytanie dotyczące tego tytułu. Dlaczego nie nazwano „dwójki” po polsku, skoro jej zawartość stanowią kompozycje jedynie polskich muzyków? To tak oczywiście na marginesie.). Icek wziął na warsztat polskie klasyki (m.in. Michała Urbaniaka, Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego, Tomasza Stańkę i Krzysztofa Komedę) i bardzo jestem mu za to wdzięczny. W 2005 roku, kiedy ukazał się ten materiał, zaczynałem przygodę z jazzem. Dzięki składance tej, połknąłem bakcyla i tak naprawdę zajarałem się polskim artystami, uprawiającymi ten gatunek.

Dj Taśmy (aka Daniel Drumz) „Footprints #3”
Daniel Drumz, kiedy był jeszcze Dj’em Taśmy, także wziął udział w zabawie „odciskania muzycznych stóp na piasku” i trzeba przyznać, że zrobił to naprawdę wyśmienicie. Mimo że miks ten pochodzi z grudnia 2005 roku, uważam go do tej pory za jeden z lepszych (jak nie najlepszy!), jaki ukazał się w cyklu tym. Krakowski muzyk świetnie poradził sobie z połączeniem standardów z lat 70. (Gettysbyrg Address „Baby True”) z nowymi produkcjami (Jumbonics „Doing Time”). Do tego kilka polskich klasyków, z Ewą Bem i jej „Wyszłam za mąż zaraz wracam” na czele. Wszystko to sprawia, że „Footrpints #3” słucham bardzo często.

Dj Vision ft. Professor Fingers „Footprints #4”
Po wyczynach Polaków, w czwartej części przyszedł czas, by przekazać pałeczkę komuś zza granicy. Padło na Kanadyjczyka – DJ Vision, który używa naprzemiennie także ksywki Professor Fingers. Warto w miejscu tym zaznaczyć, że muzyk zza Wielkiej Wody nie jest jakimś tam pierwszy lepszym grajkiem. Przed kontaktem z ‚footprintsową’ ekipą, związany był już z takimi grupami jak Cell Division czy InsideAMind. Do tego, Vision ma na swoim koncie audycję „Bruck Beat Radio” w kanadyjskiej stacji CKLN. Oprócz dużej ilości jazzu, muzyk z kraju Klonowego Liście zaoferował nam także całkiem sporą dawkę scratchingu. Ciekawe połączenie, sprawdźcie koniecznie.

Dvorako and CueFX „Footprints #5”
Na kolejną część serii przyszło czekać nam, aż do października 2007 roku. Co spowodowało tak długą przerwę? Nie mam pojęcia, jednak na pewno nie była to nieprzychylna reakcja ze strony słuchaczy. Wszak od samego początku, „Footprintsy” cieszyły się dużą popularnością i zbierały pozytywne recenzje. Pamiętam, że na „powrotny” materiał napaliłem się niesłychanie i chyba lekko przedobrzyłem. Oczekiwania spowodowały, że miks nie spodobał mi się tak, jak wcześniejsze. Nie jest on jednak zły – po prostu autorzy nie utrzymali poziomu poprzedników. Aha, zdecydowanie najlepsza okładka z całej serii.

Przaśnik „Footprints #6”
Przaśnik to nie żadna miejscowość w Polsce (chociaż może i takowa istnieje, nie wiem), lecz wrocławski tandem producencko-dj’ski (Bontone i En2ak), mieszający w swoich produkcjach funk, jump blues, retro swing, latynoskie groov-y, a także dancefloor jazz, nu-funk, breakbeat i hip-hop. Panowie zmiksowali na potrzeby składanki nagrania takich artystów jak Krzysztof Komeda, SBB, Buddy Rich, Broken Keys, Koushik i Herbaliser. Z ważniejszych informacji – od tej części wszystkie obowiązki, związane z serią „Footprints”, przejął Sebastian „Sebol” Jóźwiak z serwisu wersalka.com.

Funkoff „Footprints #7”
Siódmą częścią zajął się Funkoff – bezgranicznie zakochany w muzyce kolekcjoner płyt winylowych z Trójmiasta. Tym razem słuchacze mogli zapoznać się z bardzo pulsującym latynoskim jazzem takich artystów i grup jak Dee Felice Trio, Francesco Mora Catlett, George Shearing Quintet & Amigos oraz Dave Mackay. Warto, warto, warto!



Grupa Michała „Footprints #8”
Wbrew pozorom za ósmą część „Footprintsów” odpowiedzialna jest jedna osoba – niejaki Michał z Warszawy. Na składance dominują szybkie jazzowe klimaty, progresywne eksperymenty i euro-disco. Co istotne, autor nie bawił się tym razem w łączenie klasyki z nowymi brzmieniami. Wszystko, co możemy tu usłyszeć, mieści się w przedziale 1968 – 1988, od Paula Nero do Warrena Bennetta i Derricka Parrisa.



En2ak „Footprints #9”
En2ak współtworzył już jedną z części tej jazzowej serii (konkretnie #6). Tym razem dostał szansę samodzielnego wykazania się i trzeba przyznać, że wyszło mu całkiem dobrze. Materiał stanowią w pełni polskie jazzowe kompozycje, co nadaje „dziewiątce” dodatkowy atut. Usłyszeć możemy m.in. postać numer jeden, jeśli chodzi o rodzimy jazz – Michała Urbaniaka, oraz takie postaci jak Adam Makowicz, Czesław Gładkowski czy też orkiestrę Zbigniewa Górnego.



Matam „Footprints #10: For Human”
Rok 2009 przyniósł nam już dziesiąty „ślad stopy odbitej na piasku”. W czwartą rocznicę powstania serii, ukazał się miks, tym razem o nieco zmienionej formule. Na płycie, noszącej podtytuł „For Human”, znajdziemy współczesne jazzowe utwory z polskich i zagranicznych wytwórni internetowych. Całość dopełniają dialogi z filmu „Jowita” w reżyserii Janusza Morgensterna z roku 1967. Trzeba przyznać, że set wniósł do serii powiew świeżości, jednak czy wpisuje się on w hasło „We are keeping legends alive!”, które towarzyszyło nam od samego początku? Na to pytanie odpowiedzcie sobie już sami.

Dj DBT and Ment XXL „Footprints #11: Beatsoul”
W ubiegłym tygodniu, 9 kwietnia, w sieci pojawiła się ostatnia jak do tej pory ‚footprintsowa’ część. „Beatsoul”, jak pisze obecny opiekun serii, „to dialog dwóch dobrze rozumiejących się instrumentów: gramofonów i bitmaszyny MPC. Dialog w większości przemyślany i przygotowany, ale jak każda rozmowa – momentami improwizowany”. Druga z kolei składanka, na której oddalono się od jazzowych korzeni cyklu. Tym razem sięgnięto po inny gatunek – soul. Materiał jest czymś w rodzaju hołdu złożonemu artystom, którzy pojawiają się w trackliście. Dzięki duetowi DBT i Ment, posłuchać możemy Marvina Gaye’a, Jamesa Browna, Donalda Byrda oraz Grażynę Łoboszewską.

* * * * *

Nie wystawiałem noty każdej pozycji z osobna. Chyba każdy, kto przeczytał ten tekst i dotarł do tego momentu, wie, że poniżej „czterech słuchawek” bym nie zszedł. Całą serię oceniam na „bardzo dobry”, bo raz – jest jedyna w swoim rodzaju, dwa – dobrze przemyślana, a trzy – autorzy przy jej tworzeniu, nie sięgają wyłącznie po nazwiska, które zna już każdy z nas, lecz starają się także szukać artystów i grup mniej oczywistych dla jazzowego laika.

Dla chętnych i ciekawych: wszystkie wyżej opisane „Footprintsy” dostępne są do ściągnięcia na oficjalnym blogu footprints-jazz.blogspot.com.

Reklamy

About Mateusz Kołodziej

Nie pretenduję do miana muzycznej wyroczni. Słucham muzyki w ilościach (prawie) hurtowych, a później dzielę się swoimi spostrzeżeniami. Nie roszczę sobie prawa do niepodważalnego zdania, więc szanuję, jeśli masz inne. Pochodzę z Tarnowa, gdzie w dwóch szkołach (licealnej i podstawowej) uczę języka polskiego. Ponadto interesuję się koszykówką i żużlem.

4 comments on “Footprints #1 – #11.

  1. bartkos87
    2009-04-13

    Footprintsy dobre, aż sobie któregoś dnia przypomnę wszystkie.

  2. ski_man
    2009-04-14

    inicjatywa jak najbardziej pochwalana w każdym środowisku. :

  3. wafe
    2009-04-16

    ja się dowiedziałem dopiero dziś o tym że jest 11 części footprintsów. moja wiedza skończyła się na stronie daniela drumza, gdzie zrobił 3 footprints i nie miałem pojęcia o kontynuacji.

    ‚jaram się w opór’

  4. Anonim
    2009-04-20

    DOBRE JEST TO!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d blogerów lubi to: