Eskaubei – Poznaj kota! (wywiad)

Rzeszowski raper opowiada o swojej nowej płycie zatytułowanej „Znasz tego kota?”, fascynacją koszykówką, muzycznych idolach i wielu innych ciekawych rzeczach.


Witam. Dzięki, że zgodziłeś się na wywiad. Już 25 lutego premiera Twojego najnowszego materiału „Znasz tego kota?”. Płytka będzie dostępna w gazecie. Czemu taki pomysł?
Po prostu nadarzyła się okazja, szansa znalezienia się na płytce dołączonej do Ślizgu. Flintstone od jakiegoś czasu przychylnie wypowiadał się o moim rapie i stwierdził że mój materiał jest wart pokazania. Dla mnie to świetna sprawa, duża promocja i możliwości dotarcia do co najmniej kilkunastu tysięcy osób.

Nie żebym miał jakieś ‚ale’ – sam kupuję „Ślizg”, lecz pomysł z premierowym udostępnieniem płytki w prasie kojarzy mi się z grupą Ich Troje, którzy swego czasu weszli w podobną symbiozę z jedną z gazet.
Hehe. Istnieją dwie zasadnicze różnice. Po pierwsze Wiśniewski miał możliwości wydania swojego materiału w normalny sposób ale nie chciał pewnie dawać zarabiać wydawcom, pośrednikom, hurtownikom i sprzedawcom i poszedł łatwiejszą drogą. Ja nie mam opcji wydawniczej. Po drugie, na pewno zainkasował za to przedsięwzięcie gruby hajs. Ja nie mam od sprzedaży „Ślizgu” ani grosza. Poza tym „Ślizg” to nie tabloid czy pismo dla kobiet w wieku średnim heh.

Dobra zostawmy to i przejdźmy do płyty. Album poprzedzony jest 3 singlami. Czemu akurat te utwory?
Tak naprawdę oprócz ich walorów „singlowych” po części decydowało to że te kawałki zostały w danym okresie w pełni ukończone i mogły zostać pokazane ludziom. Pierwszy singiel „Chcę być Michaelem Jordanem rapu” po przesłaniu przez Kadę aranżu i wokali, zwalił nas z nóg więc musieliśmy go wypuścić. Na „Zezgredziałem?” chciałem pokazać troche inną stronę siebie i wypuścić coś na bicie Matiego. Przy okazji nagrałem intro w którym wyjaśniłem powody opóźnień w pracach nad płytą. „Sny o funku” napisałem i nagrałem stosunkowo dawno ale długo czekałem na aranż od Deny. Końcowy efekt + woksy Lilu sprawiły że to musiał być trzeci singiel.

Do funk’u często nawiązujesz. Teraz „Sny o fanku”, kiedyś na „Niedokończonej płycie” był „Funk”. Zresztą większość Twoich kawałków ma funk’owe brzmienie. Wiadomo, że Funk to jeden z gatunków korzennych dla rapu, ale nie zawsze raperzy lubią ten gatunek. Z Tobą jest inaczej rozumiem?
Wiesz, funk można czuć albo nie. Jeżeli słyszysz w wielu moich kawałkach funk to zajebiście chociaż strictle funkowe pewnie nie są. Lubie takie bity, lubie taką jazdę i nieprawdą jest że podpinam się pod jakieś trendy, że dawniej miałem to w dupie. Tak to czuje, lubie grać funk. „Sny o funku” w wersji z naszym live bandem, z planowaną do tego sekcją dętą będą tłuste jak słonina. Kto był na grudniowym koncercie w Akademii tem mógł się o tym przekonać. Nie jestem znawcą funku jako gatunku muzycznego, ale wiesz lubie posłuchać tych starych dżointów, pooglądać koncerty Jamesa Browna. Wiem jak wielki wpływ na wielu raperów w stanach mają tacy ludzie jak George Clinton czy Bootsy Collins. To historia, korzenie jak sam wspomniałeś.

Musze jeszcze pochwalić okładkę do funkowego singla. Dobrze, że ją dołączyłeś bo można sobie wydrukować i włożyć za okładkę. Wygląda jak oryginał. A właśnie wypuściłeś jakieś egzemplarze specjalne z wydrukowaną okładką, z wypaloną płytką?
Okładka jest autorstwa mojego zioma CRK, który zrobił też dwie poprzednie singlowe okładki i sieka plakaty na gorące imprezy na których muzykę serwuje Aspekt Crew. Będziemy rozdawać single na tych imprezach ale nie jestem w stanie powiedzieć czy uda nam się wydrukować okładki. Jeżeli ktoś ma taką możliwość to ta okładka jest właśnie dla niego. Doceńcie pracę jej autora.

Był ostatni singiel promujący, teraz przejdźmy to pierwszego, czyli kawałka z Kadą. Wiadomo nie od dziś, że pasjonujesz się koszykówką i pomysł na kawałek chyba nie był przypadkiem?
Jasne, że nie przypadkiem. Tu jednak chodzi o coś bardziej uniwersalnego. Często Jordan podawany jest jako wzór profesjonalizmu i bycia najlepszym z najlepszych w swojej dziedzinie. O to chodzi w tym kawałku, w którego tekście padają też odniesienia do innych wielkich postaci. Mówi on po prostu o tym żeby dążyć do doskonałości w swojej profesji. Ja staram się to robić.

A czemu pomysł, żeby gościnnie wystąpiła Kada?
Z Kadą współpracujemy nie od dzisiaj i naturalne było to, że pojawi się na płycie. Wyprodukowała bit do kawałka a później nagrała świetny wokal i wymyśliła całą koncepcję numeru, zbudowała klimat. Ten kawałek nadaje się na klip do którego fabuła powstała w głowie Kady. Pastor Skub wchodzi przy dźwięku organów do kościoła gdzieś na południu Stanów i zaczyna wygłaszać swoje prawdy hehe. Za nim stoi śpiewający chór gospel. Ludzie w kościele klaszczą w dłonie. Jak dla mnie bomba.

To jak już jesteśmy przy gościach, to kogo jeszcze na płycie usłyszymy oprócz Ciebie?
Będą moi ludzie z Aspekt Crew, Seb i Tomi, Kada, Lilu, Bobaz z Wrocławia oraz w dwóch kawałkach mój szalony ziom Pierrot.

Producencko będzie różnie : jest Kada, Mati, Pietz, po jednym kawałku wyprodukowali Dena, Patr00 i Zielas. Czemu taki ‘rozstrzał’?
Dena wyprodukował dwa tracki. A co do rozstrzału to po prostu każda z tych osób ma swój styl i robi konkretne bity. Chciałem zarapować na ich produkcjach. Oni chcieli żebym zarapował na ich bitach. Fakt że współpraca „przez internet” twała bardzo długo, ale ciesze się że udało się to wszystko doprowadzić do szczęśliwego końca. Przy kolejnych produkcjach rozstrzał będzie mniejszy. Na pewno w niedalekiej przyszłości większości moich rapsów zostanie rzucona na bity Matiego i Denza.

Płyta ta jest jedną z bardziej wyczekiwanych w świadku podziemnego hiphopu. Czytałem gdzieś, że jedna osoba napisała coś w stylu: 23 luty Bez Cenzury, 24 luty nowy OSTR, 25 luty Eskaubei – trzy najlepsze płyty obok siebie.
Na pewno taka wypowiedź cieszy i daje satysfakcję ale proponuje podejść do „Znasz tego kota?” spokojnie bez wygórowanych oczekiwań, których nie chciałbym zawieść. Mam też nadzieję że to wyczekiwanie związane jest w takim samym stopniu z moim rapem jak z gośćmi i producentami współtworzącymi materiał hehe.

Jako raper jesteś członkiem dwóch składów jeśli można tak powiedzieć : Aspektu i All Star Team. Drugi to bardziej spontaniczny projekt, chociaż też kilka kawałków powstało. Jak oceniasz swój najnowszy projekt na tle tamtych nagrań – postęp czy regres?
Zdecydowanie postęp. Kiedy zauważę u siebie regres, będzie to oznaczać że chyba jestem skończony. Myślę że pomimo wielu lat w rapgrze cały czas się rozwijam i mój poziom może być jeszcze lepszy. Jest jeszcze wiele rzeczy do poprawienia. W tym momencie Aspekt przekształcił się w Aspekt Crew czyli oprócz mnie i Tomiego (aka. Dj Pleasure) w skład ekipy wchodzą Mati, Dj Forma i Seb. Mówię oczywiście o osobach robiących muzykę bo ogólnie Aspekt Crew to całe nasze najbliższe otoczenie i wszyscy którzy nam pomagają.

Wracam ciągle do płyty, bo to ona jest najważniejsze. Jeszcze pytanie dotyczące jej nagrywania – nagrywana była tylko w Rzeszowie czy też w innych miejscach?
Ja swoje woksy rejestrowałem tylko i wyłącznie w Rzeszowie, w studio HAOS (www.haos.pl), bardzo konkretnej i świetnie wyposażonej miejscówce. Wspólnie robiliśmy tam też kawałki z Pierrotem. Reszta gości nagrywała swoje wokale u siebie.

Grałeś ostatnio chyba koncert w Krakowie, tak?
Miałem grać, ale ogólnie nic z tego nie wyszło. Byłem w szoku, że gdzieś w Polsce można jeszcze organizować w ten sposób imprezy heh. Odnośnie Krakowa to graliśmy tam całkiem niedawno na koncercie charytatywnym na zaproszenie Dirty Hustlaz i myślę że jeszcze kiedyś pojawimy się na koncercie w tym mieście.

Zaprezentowałeś publice nowe nagrania, czy trzymasz je w tajemnicy do końca?
Tam nie miałem okazji ich zaprezentować, natomiast takie kawałki jak „Takeover”, „Jamajka”, „Minęło sporo czasu”, „Chcę być Michaelem Jordanem rapu”, „To jest bibaaa”, „Sny o funku” czy „Rozpalam ogień” były już nie raz grane w oryginalnych wersjach, lub z live bandem, czy też pod instrumentale z vinyli Formy.

Internetowa wersja albumu ma mieć jakiś dodatkowe bonus tracki, prawda?
Tak. Inaczej nie miała by większego sensu bo rip i tak pojawi się pewnie na sieci zaraz po wyjściu „Ślizgu”. Premiera internetowa będzie miała miejsce 18 marca na artderue.pl i mhh.pl.

Możesz coś zdradzić?
Jasne. Bonusem będzie kilka tracków, które nagrałem pod instrumentale z „Be” Commona. W większości są to nowsze teksty niż te na płycie. Mam nadzieje że będzie widać progres. Poza tym wszelakie niedociągnięcia i błędy powstałe przy miksowaniu płyty zostaną poprawione.

A płytę będzie można też kupić w wersji ‘pudełkowej z wkładką’, że się tak wyrażę?
Obawiam się, że nie. Nie mamy funduszy na taki rarytas. Po wyjściu płyty w gazecie, a następnie premierze internetowej zapotrzebowanie na wersję „pudełkową z wkładką” nie będzie chyba zbyt duże. Poza tym pewnie pominąłbym kogoś w podziękowaniach i propsach we wkładce i byłby jakiś beef haha.

Dobra teraz trochę z innego worka, chociaż dalej związanego rapem. Z Aspektem zacząłeś w 1998 roku kiedy to rap w Polsce dopiero raczkował. Wypuściliście kilka albumów, jakiś singiel. Czujesz się jakoś szczególnie dumny z tego, iż jesteś jednym z pierwszych raperów z tego regioniu?
Czuje satysfakcję że udało mi się dotrwać do dnia dzisiejszego i że nie stoję w miejscu jak wielu ludzi którzy zaczynali w tamtym okresie. Mam w sobie to coś co ma Gary Payton który jest 16-ty sezon w NBA a dalej chce pokazywać dzieciakom debiutującym w lidze kto tu rządzi heh. Chce iści z czasem. Coraz częściej spotykam się z opiniami ludzi którzy pamiętają nasze stare nagrania i chociaż z perspektywy czasu wydają się one słabiutkie, ludzie darzą mnie za nie szacunkiem. Cieszę się również z tego, że do tej pory życie nie przymusiło mnie do porzucenia rapu i zajęcia się innymi sprawami. Wielu ludzi z którymi zaczynałem, nie ma teraz czasu na rap. Wiem że często to nie ich wina. Wiem przez to że muszę łapać szansę i wykorzystać swój czas, póki mam okazję.

Wielki dzięki poświęcony czas. Jakieś ostatnie słowo, pozdrowienie?
Pozdrawiam forumowiczów Axunmusic, sprawdźcie płytkę i podzielcie się opiniami.

Dziękuję.
Ja również.


Wywiad dla axunmusic.fora.pl (luty 2006)
Foto: archiwum artysty.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.